Velkommen til Troldehuset.

Vi byder velkommen til Troldehusets hjemmeside, som vi håber vil give dig indblik i børnehavens liv.

TROLDEHUSETS MÅLSÆTNING:
Vores mål for børnegruppen er: at skabe en tryg og positiv atmosfære, hvor omsorg/ nærvær, glæde, åbenhed, respekt og loyalitet er nøgleordene i vores daglige arbejde.
Vi ønsker at medvirke til, at det enkelte barn får en høj grad af selvværd og bliver et selvstændigt menneske, der er nysgerrig på sig selv og omverdenen.
Vi ønsker at medvirke til at give det enkelte barn alderssvarende udfordringer, der er med til at skabe udvikling og grobund for en god dannelse af barnet til et helt og unikt menneske.
I hverdagen skal legen være i centrum og være med til at danne grundlaget for det enkelte barns socialisering og samarbejdsevne, så det bliver i stand til at være rummelig og anerkendende over for andre mennesker.
I vores daglige arbejde har vi fokus på inklusionen i forhold til hele børnegruppen. Vi bestræber os på at skabe et værdifuldt fællesskab, som er rummeligt og giver plads til alle. Et fællesskab hvor der er gode udviklingsmuligheder for det enkelte barn.

TROLDEHUSET.
Troldehuset er en børnehave som i 2017 er normeret til 48 børn i alderen fra 2,10 - 6 år fordelt på fire grupper.
Husets indretning er meget spændende. Vi har puderum, danserum, kreativ værksted, stort fællesrum, dukkekrog, computerhjørne, 3 grupperum, udendørsværksted og stor dejlig legeplads med skov, shelters, bålsted og bålhus.

NÅR DIT BARN STARTER HOS OS.
Den første tid i børnehaven kan godt være lidt overvældende og anstrengende for dit barn. Der er meget nyt at forholde sig til - mange nye børn og voksne - ny dagsrytme osv. Det er derfor af stor vigtighed, at vi i samarbejde forsøger at gøre overgangen fra hjem/dagpleje til børnehave så god som muligt.
Er der specielle forhold omkring dit barn, vi skal tage hensyn til, er det vigtigt, du giver os besked om det.

MININSTITUTION.
Via www.minInstitution.dk kan du kommunikere med Troldehuset. Du kan følge med i, hvad der sker i institutionen, melde ferie og fravær, sende beskeder og lave aftaler med pædagogerne.
Du kan også tilmelde dig arrangementer og møder, samt redigere dine stamoplysninger. Angive særlige forhold, give tilladelse, samt tilknytte kontaktpersoner og se billedgalleri.

AT KOMME/GÅ HJEM FRA BØRNEHAVE.
Når du afleverer dit barn om morgenen, skal du logge dit barn ind på touch skærmen. Ligeledes er det vigtigt at du henvender dig til en personale, så vi ved, dit barn er kommet i børnehave.
Ligeledes skal du, logge dit barn ud på touch skærmen og sige farvel til en personale, så vi ved det er gået hjem.

MÅLTIDER I BØRNEHAVEN.
Vi tilbyder morgenmad indtil kl. 7.30. Der kan vælges mellem cornflakes, havrefras og økologisk havregryn.
Kl. 8.30 tilbydes børnene en formiddagsmad fra deres madpakke.
Vi spiser frokost kl. 11. Dit barn skal selv medbringe madpakke - børnehaven giver mælk.
Vi vil gerne opfordre til, at dit barn har en sund madpakke.
Vi spiser frugt fra ca. kl. 13.30.
Børnehaven har en frugtordning, hvor vi tilbyder frugt og brød. Til frugt giver vi vand at drikke. Frugtordningen er obligatorisk - PRIS 70 kr. Pr. måned, som opkræves kvartalvis. Forældrebestyrelsen administrerer frugtordningen.
Ca. kl 15.30 tilbydes børnene igen en mad fra deres madpakke.

MIDDAGSSØVN.
Der er mulighed for, at dit barn kan sove middagssøvn i børnehaven fra kl. 12.00. Vi har små senge. Du skal selv medbringe pude, dyne/tæppe og lagen, samt bamse, klud og sut.

PÅKLÆDNING.
Det er vigtigt, at dit barn har overtøj med i børnehave, der passer til vejret
Skidragt - vinterstøvler - hue -luffer - regntøj - gummistøvler - termotøj eller en varm trøje til at have på under regntøjet.
Desuden skal dit barn have mindst et sæt skiftetøj (undertøj, strømper, bluse og bukser) liggende på garderobepladsen - husk altid at tjekke om der ligger et sæt tøj på dit barns garderobeplads og om det passer i størrelsen. Vi ser gerne, at I hjælper jeres barn med at rydde op på garderobepladserne, inden du tager dit barn med hjem fra børnehaven.

SNORE I TØJET.
Af hensyn til dit barns sikkerhed må der IKKE være snore i jakker/skidragt og trøjer - ligeledes må dit barn ikke bruge halstørklæde - anskaf i stedet en "halsedisse".

FØDSELSDAGE.
Når dit barn har fødselsdag, fejrer vi det på dets stue. Vi hejser flaget, tænder stearinlys, synger fødselsdagssang og dit barn får en lille gave. Har dit barn lyst til at dele noget spiseligt ud, er det ok.
Du må også gerne invitere gruppen hjem til fødselsdag. Dog er det kun en gang i den tid dit barn går i børnehave.

TROLDEKLUB.
Det sidste år inden skolestart samler vi de ældste børn om formiddag. I Troldeklubben laver vi forskellige førskole aktiviteter med børnene. Hvert år får forældrene til de pågældende børn yderligere besked om klubben.

AKTIVITETER.
Igennem det pædagogiske arbejder sikre vi bl.a., at alle børn får en alsidig udvikling. Vi tager udgangspunkt i børnenes stærke sider, for at fremme succesoplevelser hvilket styrker børnenes selvværd. Igennem pædagogiske tilrettelagte aktiviteter lærer børnene, at indgår i sociale fællesskaber, samt drage omsorg for hinanden.
Dit barn vil derfor i hverdagen blive præsenteret for mange forskelligartede aktiviteter som I kan følge med i på aktivitetskalenderen og på minInstitution under aktiviteter.

LEGEN.
Vi vægter legen højt, fordi dit barn herigennem:
. Lærer at samarbejde og løse konflikter.
. Udvikle sin fantasi og kreativitet.
. Får bearbejdet dybere følelser og sanseindtryk.
. Får bearbejdet oplevelser for sin hverdag.
. Får stimuleret sit sprog.
. Lærer at tage initiativ og vise hensyn over for andre.
I børnehaven bestræber vi os på at skabe rum og ro til forskelligartede lege.

LEGETØJSDAG.
Vi ser gerne at dit barn ikke medbringer eget legetøj i børnehaven, men den sidste torsdag i hver måned holder vi en legetøjsdag - her må dit barn tage legetøj med hjemmefra.

FORÆLDREARRANGEMENTER.

. Sommerfest (juni)
. Bedsteforældredag
. Far dag.
. Mor dag.
. Julearrangement (december)

SPROGSCREENING/DIALOGPROFIL.
Når dit barn er imellem 2,10 og 3,6 år vil du blive tilbudt en sprogscreening af dit barn. Det er et tilbud, og du har mulighed for at takke nej til det, medmindre vi vurderer det påkrævet af hensyn til dit barns sproglige udvikling.
Igen når dit barn bliver 5 år tilbydes I en sprogscreening, med henblik på skolestart.
Vi arbejder med dialogprofil som et pædagogisk redskab. Dialogprofilen omhandler jeres barns trivsel og udvikling med afsæt i de seks læreplanstemaer, barnets generelle trivsel og det pædagogiske miljø.

FORÆLDRESAMTALER.
Når dit barn har været i børnehaven i ca. 3 - 5 mdr. tilbyder vi en forældresamtale. Ligeledes vil du blive tilbudt en forældresamtale inden dit barns skolestart.
Men du er altid velkommen til at få en snak med os, hvis der er noget, du ønsker at drøfte.

LUKKEDAGE.
Børnehaven har lukket:
* Grundlovsdag den 5. juni.
* uge 30 og uge 31.
* Juleaftensdag den 24. december og mellem jul og nytår.
* Fredagen efter Kr. Himmelfartsdag.


SOMMERFERIEORDNING.
I uge 29 har vi en sommerferieordning med Lem skoles SFO og Højmark Børnehus:
Vi holder åbent for de børn, der har et pasningsbehov.
Vær opmærksom på at vi holder lukket i uge 30 og 31 - har du brug for pasning i denne uge skal du kontakte:
Helhedsleder Marianne Kipker på tlf. 97341238.

TANDSKADEFORSIKRING.
Du skal sørge for at tegne en tandskadeforsikring på dit barn, i tilfælde af at det er uheldigt at falde og slå sine tænder. Børnehaven har ingen forsikring der dækker eventuelle tandskader.