Praktiske oplysninger

Åbningstider

Man-Tor 06:15-16:45, Fre 06:15-15:00

Forældrebestyrelse

Medlemmer af forældrebestyrelsen

  • Camilla Møgelgaard Holm
  • Jesper Lærke Guldbæk Nielsen
  • Simon Weise
  • Sonja Dissing Laursen

Ansatte i forældrebestyrelsen

  • Anita Uhre
  • Bettina Clausen
  • Stine Bloch Jensen

Kontakt

Adresse: Skovvej 29
Tlf.: 99743200
Email: klatretraet@rksk.dk

Adresse
Klatretræet
Skovvej 29
6880 Tarm
Tlf. 99743200
Email: klatretraet@rksk.dk
Hjemmeside: http://klatretraeet.rksk.dk
Facebook: Klatretræet Tarm

Indskrivning i Klatretræet sker via: Digital pladsanvisning
www.rksk.dk/digitalpladsanvisning

Opstart
Ca. 1 måned før jeres barn begynder i Klatretræet, vil I blive inviteret til en opstarts samtale uden jeres barn. Dette for at vi kan få en snak og være nærværende omkring Jer. Den dag I så kommer på besøg, er der fokus på barnet og ikke alle mulige oplysninger

Huset
Vores hus er indrettet på en sådan måde, at I kan komme ind i huset uden, at I skal forholde jer til hele huset. Vi håber det kan være med til, sammen med nogle imødekommende voksne, at give jeres barn en grundlæggende tryghed ved at være her. Da vi tror på at det trygge barn/den trygge familie, er den vigtigste forudsætning for trivsel og udvikling. Derfor vil vi altid gerne være i dialog med jer omkring jeres barn.

Aflevering og afhentning
Vi lægger stor vægt på, at vi siger ordentlig goddag og farvel til hinanden og på at være i daglig kontakt med jer forældre, også når det blot er et hej og et smil. Det er vigtigt for os, at alle bliver set og føler sig velkommen i Klatretræet.
Husk at give besked, hvis dit barn holder fri, er syg eller bliver hentet af andre. I kan altid ringe/sende en sms på tlf. nr. 20782686. Vi opfordrer til, at når jeres henvendelser drejer sig om beskeder vedrørende afhentning osv. sker dette via sms, da vi prioriterer at være nærværende sammen med jeres børn i de igangværende aktiviteter/samvær.
Når vi har læst beskeden kan I være sikre på at få et retursvar (Evt. bare et ok).. Har I brug for en længere snak, så aftal det med personalet. Er det akut finder vi naturligvis ud af det.

Garderobe
Hvert barn har en garderobe til det overtøj barnet kommer i, samt til opbevaring af ekstra skiftetøj, da det er vigtigt med noget ekstra, hvis der bliver brug for det.

Grov garderobe
I huset er der 3 grov garderober, hvor børnenes regntøj og eller flyverdragt kan hænge og støvlerne kan stå.
Rengøring
Af hensyn til rengøringen skal garderoberne tømmes hver fredag, dog må kassen med skiftetøj blive stående øverst oppe.
Tøj
Husk altid at have ekstra tøj i garderoben passende til årstiden.
Skal vi have mulighed for at hjælpe dit barn med at holde orden i tøjet, er det vigtigt, at der er navn i tøj og fodtøj.

Grupperne
Grupperne er børnenes baser, hvor barnet møder, de voksne der kender barnet bedst. Her vil der i hverdagen være forskellige former for aktiviteter. Der vil også foregå aktiviteter på tværs af grupperne. Grupperne vil løbende holde jer orienteret om hvilke aktiviteter der er i gang.

Ferie og fridage
I kan forvente at blive spurgt i forhold til, hvornår jeres barn holder ferie. Det gør vi for at tilpasse personaletimer i forhold til antal fremmødte børn. Således får personalet også afviklet deres ferie. Vi samarbejder med Solstrålen om pasning af børnene 2 uger i sommerferien (uge 29 og 30), i juleferien og fredag efter Kr. Himmelfartsdag. Der er lukkedage den 5. juni, 24. og 31. december.

Sygdom
Børnehaven modtager ikke syge børn. Børnene skal kunne deltage i de aktiviteter, der foregår i børnehaven uden særlige forholdsregler.
Som udgangspunkt uddeles ikke medicin til børnene.
Vi bruger Sundhedsstyrelsens vejledninger i forhold til, hvornår vi modtager jeres barn efter sygdom.

Bliver børnene syge i løbet af dagen, kontaktes forældrene. Dette er også tilfældet, hvis børnene kommer til skade og har behov for lægehjælp.

Se evt. sundhedsstyrelsens anbefalinger vedr. smitsomme sygdomme: www.sst.dk/publ/Publ2001/Smitsomme_sygdomme/index.htm

Fødselsdage
Vi vil gerne fejre barnets fødselsdag. I vælger selv, om det skal foregå i Klatretræet eller hjemme hos jer. Husk at aftale det med dit barns gruppe i god tid og at medbringe et lille opslag om tid, sted og hvad der skal ske.
Eftersom vi gerne vil leve op til Klatretræets kostpolitik, må der være en begrænset mængde af slik i forbindelse med evt. kage.

Hallen og skoven
Vi vil i perioder bruge hallen til rytmik, leg mv. og i løbet af dit barns tid i Klatretræet, vil der være mulighed for, at dit barn kommer til at deltage i svømning.
I skoven har vi bl.a. 3 forskellige "madpakkehytter", vi kan være ved. Derudover byder skoven på mange spændende steder og udfordringer.

Måltider
Morgenmad er fra 6.15 - 7.30 i fællesrummet. Her tilbydes: Havregryn og Cornflakes/Havrefras, Rugbrød, honning, smør, ost, rosiner, mælk og vand Formiddagsmad ved 9 tiden, et stykke brød, svarende til ½ skive rugbrød
Frokost: Enten madpakke eller frokostordning*
Eftermiddagsmad: Brød og frugt
*Klatretræet har forældrevalgt frokostordning til 300 kr./md. I og med den er forældrevalgt er det frivilligt om man vil være med. Et typisk måltid består af et fad med 4 - 5 slags pålæg + et fad med 3 - 4 slags grøntsager hertil brød og mælk.

Middagssøvn
Der er mulighed for at dit barn får middagssøvn, vi har det barnet skal bruge til at sove i/på, så I skal kun medbringe evt. sut og bamse, eller hvad dit barn nu holder af at sove med.
Vi opfordre til at dit barn må sove, til det vågner af sig selv.

Politikker og principper
Klatretræets bestyrelse har udarbejdet en række politikker og principper som I finder på hjemmesiden.

Solen
Når solen bager med for højt uv-indeks, vil vi fortrinsvis være i skyggen og på skyggefulde steder fra 12 - 15. Derudover er det altid en god ide med en langærmet tynd skjorte eller lignende og måske en solhat.
Når der er behov for solcreme forventer vi at dit barn er smurt ind hjemmefra, vi vil i Klatretræet have solcreme at supplere med i løbet af dagen

Sprogvurdering
I tilbydes sprogvurdering i henhold til lovgivningen, i øjeblikket er det en vurdering, når barnet er mellem 2,10 år - 3,4 år.
Giver vurderingen anledning til bekymring, samarbejder vi med tale/hørekonsulent omkring evt. ekstra indsats

Forældresamarbejde
I løbet af barnets børnehavetid kan I forvente at få tilbudt 3 forældresamtaler. Herudover kan der aftales samtaler efter behov. Vi opfordrer til, at I kommer til os, hvis I har brug for at komme i dialog mere end tiden i hverdagen giver os mulighed for.
Stil spørgsmål, når og hvis I undrer jer, det er med til at udvikle både indadtil og udadtil. Vi vil altså gerne udfordres på vores meninger og holdninger.

Vi samarbejder om dit barn og har følgende tanker i forhold hertil:
Forældresamarbejdet er en uundværlig del af vores daglige arbejde. Det er vores opgave, sammen med jer som forældre, at knytte forbindelse mellem hjem og børnehave. Derved sikrer vi de bedst mulige betingelser for dit barn.
Det er vores opgave, i samarbejde med dig , at fremme dit barns udvikling, trivsel og selvstændighed. Vores udgangspunkt er, at I forældre har hovedansvaret for barnets udvikling!
MÅLET er: "forældresamarbejdet skal foregå i en ærlig og tillidsfuld atmosfære, hvor barnet er i centrum. Gensidig respekt og information er en vigtig del af samarbejdet, hvor både forældre og personale har ansvaret for, at det sker".

Leder Bettina Clausen træffes på
99742095/20972465
bettina.clausen@rksk.dk

Brumbasserne på: 20 85 32 46
Snudebillerne på: 20 78 39 37
Myrerne på: 20 78 24 55 og
Græshopperne på: 20 78 33 06