Praktiske oplysninger

Åbningstider

Man-Tor 06:15-16:45, Fre 06:15-15:00

Forældrebestyrelse

Medlemmer af forældrebestyrelsen

  • Camilla Møgelgaard Holm
  • Jesper Lærke Guldbæk Nielsen
  • Ole Jepsen
  • Simon Weise
  • Sonja Dissing Laursen

Ansatte i forældrebestyrelsen

  • Anita Uhre
  • Conny Andersen

Kontakt

Adresse: Skovvej 29, 0
Tlf.: 99743200
Email: klatretraet@rksk.dk

Adresse
Klatretræet
Skovvej 29
6880 Tarm
Tlf. 99743200
Email: klatretraet@rksk.dk
Hjemmeside: http://klatretraeet.rksk.dk

Aflevering og afhentning
For at kunne være opmærksom på dit barn, forventer vi et "God morgen" og et "Farvel". Husk at give besked hvis dit barn holder fri, er syg eller bliver hentet af andre.
Send en sms til Min institution 29 89 23 55. Bemærk at der skal stå B eller Besked i teksten.

Bestyrelse
Forældre er repræsenteret i Klatretræets bestyrelse. Der afholdes 1 årligt forældremøde, hvor vi har valg til bestyrelsen.

Digital pladsanvisning
www.rksk.dk/digitalpladsanvisning

Ferie og fridage
I kan forvente at blive spurgt i forhold til, hvornår jeres barn holder ferie. Det gør vi for at tilpasse personaletimer i forhold til antal fremmødte børn. Således får personalet også afviklet deres ferie. Vi samarbejder med Solstrålen om pasning af børnene 2 uger i sommerferien (uge 29 og 30), i juleferien og fredag efter Kr. Himmelfartsdag. Der er lukkedage den 5. juni, 24. og 31. december.

Forældresamarbejde
I løbet af barnets børnehavetid kan I forvente at få tilbudt 3 forældresamtaler. Herudover kan der aftales samtaler efter behov. Vi opfordrer til, at I kommer til os, hvis I har brug for at komme i dialog mere end tiden i hverdagen giver os mulighed for.

Frokostordning
Klatretræet har forældrevalgt frokostordning til 270 kr./md. I og med den er forældrevalgt er det frivilligt om man vil være med. Et typisk måltid består af et fad med 4 - 5 slags pålæg + et fad med 3 - 4 slags grøntsager hertil brød og mælk.

Fødselsdage
Når barnets fødselsdag nærmer sig kan i aftale afholdelse af fødselsdagen med personalet på den gruppe jeres barn tilhører. se kostpolitikken under dokumenter.

Garderobe
Hvert barn har en garderobe til det overtøj barnet kommer i, samt til opbevaring af ekstra skiftetøj, da det er vigtigt med noget ekstra, hvis der bliver brug for det.

Grovgarderobe
I huset er der 3 grovgarderober, hvor børnenes regntøj og eller flyverdragt kan hænge og støvlerne kan stå.

Grupperne
Grupperne er børnenes baser, hvor barnet møder, de voksne der kender barnet bedst. Her vil der i hverdagen være forskellige former for aktiviteter. Der vil også foregå aktiviteter på tværs af grupperne. Grupperne vil løbende holde jer orienteret om hvilke aktiviteter der er i gang.

Hallen
Vi vil i perioder bruge hallen til rytmik, leg mv.

Huset
Vores hus er indrettet på en sådan måde, at I kan komme ind i huset uden, at I skal forholde jer til hele huset. Vi håber det kan være med til, sammen med nogle imødekommende voksne, at give jeres barn en grundlæggende tryghed ved at være her. Da vi tror på at det trygge barn/den trygge familie, er den vigtigste forudsætning for trivsel og udvikling. Derfor vil vi altid gerne være i dialog med jer omkring jeres barn.

Information
Der vil jævnligt blive udsendt. Herudover vil i kunne følge med i børnenes aktiviteter ved gruppegarderoberne.

Middagssøvn
Der er mulighed for at dit barn får middagssøvn, vi har det barnet skal bruge til at sove i/på, så I skal kun medbringe evt. sut og bamse, eller hvad dit barn nu holder af at sove med.

Måltider
Morgenmad er fra 6.15 - 7.45 i fællesrummet. Her tilbydes; havregryn, cornflakes, rugbrød og mælk som faste bestandele, herudover varieres lidt. Eks. Havrefras, knækbrød, tykmælk eller måske en bolle.
Formiddagsmad ved 9 tiden, et stykke brød, svarende til ½ skive rugbrød
Frokost: Enten madpakke eller frokostordning
Eftermiddagsmad: Brød og frugt
4 - mad: Et ½ stk. rugbrød med leverpostej.

Opstart
Inden jeres barn starter forventer vi, at I kommer på besøg og at vi der er i dialog omkring jeres barns opstart.
Efter ca. 3 mdr. har vi en samtale med jer om opstarten.

Politikker og principper
Klatretræets bestyrelse har udarbejdet en række politikker og principper som I finder på hjemmesiden.

Pædagogik
Grundlæggende vil vi pædagogisk arbejde ud fra en anerkendende tilgang, hvilket betyder at vi vil være undersøgende og udfordrende på den enkeltes udvikling. Vi vil udnytte vores fantastiske beliggenhed ved skov og hal/svømmehal, således at børnene bliver udfordret motorisk. Vi vil hver dag året rundt være ude på et eller andet tidspunkt. Vi vil i samlinger arbejde med sprog, fortælling og sang. Vi vil være kreative mm.
I løbet af barnets tid i Klatretræet, vil der i perioder være arbejdet med hver af 6 læreplanstemaer, det er følgende temaer:
Barnets alsidige personlige udvikling
Barnets sociale kompetencer
Barnets sproglige udvikling
Barnets motoriske udvikling (krop og bevægelse)
Barnets udvikling ift. naturen og naturfænomener
Barnets udvikling ift. kulturelle udtryksformer og værdier

Rengøring
Af hensyn til rengøringen skal garderoberne tømmes hver fredag, dog må kassen med skiftetøj blive stående øverst oppe.

Skoven
I skoven har vi bl.a. 3 forskellige "madpakkehytter", vi kan være ved. Derudover byder skoven på mange spændende steder og udfordringer.

Solen
Når solen bager med for højt uv-indeks, vil vi fortrinsvis være i skyggen og på skyggefulde steder fra 12 - 15. Derudover er det altid en god ide med en langærmet tynd skjorte eller lignende og måske en solhat.

Solcreme
Når der er behov for solcreme forventer vi at dit barn er smurt ind hjemmefra, vi vil i Klatretræet have solcreme at supplere med i løbet af dagen

Sprogvurdering
I tilbydes sprogvurdering i henhold til lovgivningen, i øjeblikket er det en vurdering, når barnet er mellem 2,10 år - 3,4 år.
Giver vurderingen anledning til bekymring, samarbejder vi med tale/hørekonsulent omkring evt. ekstra indsats

Spørgsmål
Stil spørgsmål, når og hvis i undrer jer, det er med til at udvikle både indadtil og udadtil. Vi vil altså gerne udfordres på vores meninger og holdninger.

Svømning
I løbet af barnets tid i Klatretræet vil der være mulighed for at barnet kommer til at deltage i svømning. Det foregår altid med både bælte og vinger, så I trygt kan sende jeres børn med.

Sygdom
Børnehaven modtager ikke syge børn. Børnene skal kunne deltage i de aktiviteter, der foregår i børnehaven uden særlige forholdsregler.
Som udgangspunkt uddeles ikke medicin til børnene.
Vi bruger Sundhedsstyrelsens vejledninger i forhold til, hvornår vi modtager jeres barn efter sygdom.

Bliver børnene syge i løbet af dagen, kontaktes forældrene. Dette er også tilfældet, hvis børnene kommer til skade og har behov for lægehjælp.

Se evt. sundhedsstyrelsens anbefalinger vedr. smitsomme sygdomme: www.sst.dk/publ/Publ2001/Smitsomme_sygdomme/index.htm

Tøj
Husk altid at have ekstra tøj i garderoben passende til årstiden. Af hensyn til rengøring skal garderoben tømmes før weekenden.
Skal vi have mulighed for at hjælpe dit barn med at holde orden i tøjet, er det vigtigt, at der er navn i tøj og fodtøj.

Åbningstider
Klatretræet holder åbent mandag - torsdag fra kl.6.15 - kl. 16.45. Fredag fra kl. 6.15 - 15.00.